مدیریت استراتژیک-پارادایم ها

تماس با ما

سفارش مشاوره استراتژی

مدیریت استراتژیک مرحله تکامل یافته برنامه ریزی استراتژیک است که از حدود سال ١٩٨٠ آغاز شد و تا ١٩٩٠ تعداد زیادی از شرکت ها وارد این مرحله تکامل یافته شدند. در این مرحله از برنامه ریزی “هدف کسب مزیت رقابتی و آینده ای موفق از طریق مدیریت تمام منابع ” است. این نظام برنامه ریزی سعی در ایجاد هماهنگی و ارتباطی تنگاتگ بین نظام برنامه ریزی سازمان و سایر نظام های مدیریتی دارد.

اما اصلی ترین تفاوت مدیریت استراتژیک با برنامه ریزی استراتژیک در این است که برنامه ریزی استراتژیک مرحله تدوین استراتژی را دربر می گیرد لیکن مدیریت استراتژیک دو مرحله اجرا و کنترل ارزیابی را به مرحله تدوین استراتژی می افزاید. اگرچه تأکید بیشتر همچنان بر مرحله تدوین است.
تا کنون مدل های زیادی برای مدیریت استراتژیک ارائه شده است و شرکت های زیادی هم از این مدل ها و یا ترکیبی از آن ها استفاده کرده اند اما در واقع هر شرکتی می تواند مدل خاص خود را تهیه نماید. در مورادی هم مدل هایی برای دسته ای خاص از شرکت ها ارائه شده است. با وجود این تعدادی از مدل های مدیریت استراتژیک از معروفیت و مقبولیت بیشتری برخوردارند.
مدل های مدیریت استراتژیک مبتنی بر دو پارادایم تجویزی و توصیفی هستند:
مدل های مبتنی بر پارادایم تجویزی: در این پارادایم نحوه شکل گیری استراتژی به اندازه خود استراتژی مهم تلقی می شود. در این پارادایم مراحل شکل گیری استراتژی گام به گام تعریف شده است.
مدل های مبتنی بر پارادایم توصیفی: مدل های مدیریت استراتژیک مبتنی بر پارادایم توصیفی به دنبال ارائه مدلی گام به گام برای مدیریت استراتژیک نیستند. اما این مدل های مفهومی هم مدیریت استراتژیک را از نقطه ای آغاز و در نقطه دیگری به پایان می رسانند. به عبارتی این مدل های مفهومی فرآیند تکوین استراتژی را تبیین می کنند.
اگرچه تا کنون مدل های زیادی مبتنی بر دو پارادایم فوق ارائه شده اند.
در اینجا به منظور آشنایی و ورود به این بحث دو مدل عمومی تر مبتنی بر دو پارادایم فوق الذکر مورد اشاره قرار می گیرند:
مدل عمومی مدیریت استراتژیک مبتنی بر پارادایم تجویزی:
سه مرحله اصلی در مدیریت استراتژیک مبتنی بر پارادایم تجویزی به شرح زیرند:
١- تدوین استراتژی – این مرحله شامل:
_ تعیین مأموریت، آرمان و ارزش های سازمان
_ تعیین اهداف راهبردی و کلیدی
_ ارزیابی عوامل و منابع داخلی سازمان
_ ارزیابی عوامل محیطی اعم از محیط رقابتی و محیط کلان
_ شناسایی استراتژی ها و راهکار های مبتنی بر ارزیابی داخلی و محیطی
_ ارزیابی و انتخاب استراتژی ها برای دستیابی به اهداف راهبردی و جایگاه آرمانی
٢- اجرای استراتژی
٣- کنترل و ارزیابی نتایج استراتژی های اجرا شده

مدل برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر پارادایم توصیفی: امروزه مدیریت استراتژیک دیگر به تنهایی پاسخگوی نیاز سازمان ها نیست و در دهه های اخیر برخی عوامل نظیر:
 افزایش چالش های غیر منتظره ناشی از عوامل بیرونی بر وضعیت سازمان ها
 توسعه عوامل بیرونی که از تبعات جهانی شدن فضای کسب و کار است
 عدم وجود تمهیدات و تکنیک های خاص در مواقع تغییرات در سطح
که موجب بروز مشکل در اثربخشی کامل فرآیند مدیریت استراتژیک و رویکرد های تجویزی تنظیم و اجرای استراتژی آن، در پاسخگویی به مشکلات مبتلا به سازمان ها شده و این موضوع به نوبه خود موجب کاهش روند استفاده از رویکرد تجویزی مدیریت استراتژیک در سازمان ها گردیده همه از عوامل شکل گیری ایده جدیدی مبنی بر ضرورت استفاده از تفکر استراتژیک برای توسعه موفقیت سازمان ها در اوایل دهه ١٩٩٠ گردید.

آواتار کاربر

درباره حمیدرضا رحیمی

عضو حقیقی انجمن مشاوران مدیریت ایران IMCA.ir دارای پروانه گرید يك نظارت تاسيسات ساختماني از سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي- طراحی و نظارت و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان ها و كارخانجات مشاور طرح های صنعتي در استان خراسان رضوي مشاور فن بازار ملی ايران در انتقال نیازهای فناوري ايران- كره قریب به دو دهه تجربه در استقرار انواع سيستمهاي مديريت كیفيت و اجرای پروژه های بررسی و بهره وری منابع اعم از منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزات، آموزش مدیریت و تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی بانک پسند عارضه یابی- تحلیل سیستمهای اقتصادی مدرس و مجري طرح ها و دوره هاي فنون آماري پيشرفته SPC-MSA-DOE با استفاده از نرم افزارهاي MiniTAB و SPSS مدير كنترل كيفيت استاندارد در زمينه تجهيزات توانبخشي و پزشكي مهندس مکانیک- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک)
این نوشته در آموزش, فروشگاه, مشاوره استراتژي مشهد, مشاوره بازاريابي در مشهد, مشاوره فروش در مشهد ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.