مشاوره ایزو در مشهد- متن استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵

تماس با ما

سفارش مشاوره ایزو

با توجه به انقضای ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ متن و ترجمه ای از ویرایش ۲۰۱۵ را با ذکر منبع در این مطلب قرار داده ایم. 

برای استقرار سیستم های مدیریت کیفیت ایزو با ما در تماس باشید.

به استحضار سازمانها و شرکتهای دارای گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت iso9001:2008  می رسانیم که اززمان انتشار استاندارد iso9001:2015  گواهینامه iso9001:2008  آنها فاقد اعتبار است و باید سیستم مدیریت کیفیت با آخرین تغییرات انجام شده یعنی iso 9001:2015 پیاده سازی کرده و گواهینامه iso9001:2008 خود را به گواهینامه iso9001:2015 تبدیل نمایند. شایان ذکر است تنها گزینه دریافت گواهینامه ایزو۹۰۰۱ جهت سازمانهایی که برای اولین بار متقاضی دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ هستند فقط گواهینامه ISO9001:2015 است نه گواهینامه ISO 9001:2008 

دانلود فایل لاتین

دانلود فایل ترجمه 

 

نکات حائز اهمیت در خصوص این ویرایش در ادامه مطلب ذکر شده است.

  • مهمترین تغییرات ISO 9001:2015 بر اساس آخرین پیش نویس منتشر شده در سال ۲۰۱۴ با توجه به پیش نویس های قبلی ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ در این مطلب ارائه شده است .

    از زمانی که پیش نویس استاندارد ایزو ۹۰۰۱ توسط کمیته ایزو در سال ۲۰۱۳ منتشر شد ، تمامی کارشناسان بدنبال اطلاع از تغییرات ایزو ۹۰۰۱ و تغییرات آتی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ می باشند با توجه آخرین پیش نویس منتشر شده در سال ۲۰۱۴ ، مهمترین تغییرات ایزو ۹۰۰۱ که به احتمال زیاد در استاندارد سال ۲۰۱۵ باقی می ماند در زیر اشاره شده است .

    نگاه کلی به این تغییرات ISO 9001:2015 در پیش نویس سال ۲۰۱۴ ( تغییرات ایزو ۹۰۰۱ ) ، ممکن است برخی از بروز رسانی جزئی در ویرایش نهایی استاندارد ISO 9001:2015 را بهمراه داشته باشد .

    مهمترین تغییرات ISO 9001:2015

    در بخش ۴.۴ سیستم مدیریت کیفیت ، پیش نویس اولیه ISO 9001:2015 ، بخش جداگانه ای برای رویکرد فرآیندی در پیش نویس اولیه ISO 9001:2015 لحاظ شده بود در پیش نویس جدید بخش سیستم مدیریت کیفیت و فرآیند ها ی آن با هم ادغام شده است و این به معنا نیست که رویکرد فرآیندی از ایزو ۹۰۰۱ حذف شده است ، تمام الزامات با جمله بندی متفاوت ارائه شده و بصراحت به رویکرد فرآیندی اشاره نشده است .

    این موضوع نباید مسیر استقرار سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ را تغییر دهد ، رویکرد فرآیندی از سال ۲۰۰۰ بعنوان یک بخش کلیدی از استاندارد ایز ۹۰۰۱ بوده است .

    رهبری ، اگرچه تغییرات در این حوزه کوچک به نظر می رسد ، در استاندارد های بین المللی جدید ، الزامات برای مدیریت ارشد بمنظور پاسخ گویی و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت اضافه شده است .

    در این بند استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ، میدیرت ارشد در مورد چگونگی استقرار موثر سیستم مدیریت کیفیت و چگونگی اندازه گیری و بهبود سیستم مدیریتی صحبت می نماید . .

    برای برخی از سازمان ها که در آن این فعالیت هاشده است به یک به یک تیم ممیزی داخلی واگذار می شود

    بهبود مشارکت مدیریت ارشد و دانش سیستم مدیریت کیفیت می تواند به معرفی پاسخ گویی های جدید در استاندارد ISO 9001:2015 کمک نماید .

    ارزیابی و برنامه ریزی ریسک ها ، این بخش استاندارد ISO 9001:2015 ، به نفع بهبود سیستم مدیریت کیفیت در تمامی شرکت ها می باشد و بعید است در ویرایش نهایی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ سال ۲۰۱۵ حذف شود .

    برنامه ریزی و ارزیابی ریسک ها در استاندارد ISO 9001:2015 باقی مانده است و برخی از توضیحات بیشتر و نمونه به یاداشت این بخش استاندارد ISO 9001:2015 اضافه شده است .

    ارزیابی ریسک قبل از ایجاد تغییر در سیستم مدیریت کیفیت در بخش برنامه ریزی تغییرات برجسته شده است .

    مطابق با پیوست SL ، همانطور که از پیش نویس ISO 9001:2015 انتظار می رفت بندهایی از استاندارد تغییر نام شده و شبیه به استاندارد های دیگر نظیر ایزو ۲۷۰۰۱ و ایزو ۲۲۳۰۱ .شده و چرخه دمینگ PDCA ، برنامه ، اجراء، کنترل و اقدام را اجراء می نماید .

    جریان تمامی فرآیند ها باید نیازهای سازمان را برآورده نماید ، تلاش برای تطابق مدارک سیستم مدیریت کیفیت با الزامات استاندارد ISO 9001:2015 ، نباید منجر به تغییر در روند استقرار سیستم مدیریت کیفیت شود .

    اطلاعات مستند شده ، در استاندارد ISO 9001:2008 چندین روش اجرای مدون الزام شده است ( نظیر روش اجرایی ممیزی داخلی ، کنترل محصول نامنطبق ) در جمله بندی پیش نویس استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ، نشانه هایی از مستندات الزام شده مشاهده نمی گردد اما این به آن معنی نیست که این مستندات ضروری نمی باشد .

    در پیس نویس جدید ایزو ، عبارت ” اطلاعات مستند شده ” به معنی ، نیاز سازمان به مدرک و حفظ اطلاعات آن می باشد.

    الزامی برای مدون نمودن روش اجرایی ممیزی داخلی و سوابق ممیزی وجود ندارد جهت حفظ اطلاعات مستند شده نظیر شواهد اجرای برنامه ریزی و نتایج ممیزی الزامی تعیین شده است . بهر حال یک روش اجرایی ممیزی و سوابق آن راهی برای ارائه این شواهد می باشد .

    آیا مدرک نظامنامه کیفیت در ویرایش جدید نیاز می باشد ؟ مانند روش های اجرایی مدون ، دیگر نیازی به ارائه یک کتابچه نظامنامه کیفیت مطابق الزامات ISO 9001:2008 نمی باشد این بدان معنی نیست که دیگر به داشتن یک نظامنامه کیفیت توجه نکنید ، هنوز هم به اطلاعاتی نظیر : دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت ، اطلاعا ت مورد نیاز برای حمایت فرآیند های عملیاتی ، خط مشی کیفیت بعنوان اطلاعات مستند شده نیاز داریم این اطلاعات می تواند بصورت جداگانه در قالب نظامنامه کیفیت مستند شده و بعنوان مستندی به مشتریان در جهت فروش محصولات ارائه گردد .

    در صورتی که سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 را استقرار نمودید بهتر است بتدریج تغییرات ISO 9001:2015 را در سازمان خود اعمال نمایید .

    ممیزی خارجی سازمان ها بر مبنای ISO 9001:2015 ، پس از انتشار نسخه نهایی آن در سپتامبر ۲۰۱۵ توسط شرکت های گواهی دهنده انجام می گردد .

آواتار کاربر

درباره حمیدرضا رحیمی

عضو حقیقی انجمن مشاوران مدیریت ایران IMCA.ir دارای پروانه گرید يك نظارت تاسيسات ساختماني از سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي- طراحی و نظارت و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان ها و كارخانجات مشاور طرح های صنعتي در استان خراسان رضوي مشاور فن بازار ملی ايران در انتقال نیازهای فناوري ايران- كره قریب به دو دهه تجربه در استقرار انواع سيستمهاي مديريت كیفيت و اجرای پروژه های بررسی و بهره وری منابع اعم از منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزات، آموزش مدیریت و تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی بانک پسند عارضه یابی- تحلیل سیستمهای اقتصادی مدرس و مجري طرح ها و دوره هاي فنون آماري پيشرفته SPC-MSA-DOE با استفاده از نرم افزارهاي MiniTAB و SPSS مدير كنترل كيفيت استاندارد در زمينه تجهيزات توانبخشي و پزشكي مهندس مکانیک- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک)
این نوشته در آموزش, استاندارد ملی, ایزو, ایزو, سیستمهای مدیریت کیفیت, فروشگاه, مشاوره, مشاوره ایزو مشهد, مشهد ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.