طراحی آزمایشات DOE

طراحی آزمایشات نوعی آزمون و خطا محسوب می شود.در اکثر قریب به اتفاق پروژه های تحقیقاتی یا امکان بررسی نقطه به نقطه شرایط و تصمیم گیری در خصوص رد و قبول پدیده مورد مطالعه وجود ندارد یا بسیار پر هزینه و زمان بر خواهد بود. لذا از روش های کنترل آماری نظیر طراحی آزمایشات برای انتخاب مناسب ترین وضعیت و تعمیم آن به کل بهره می گیریم. بخصوص وقتی که تعداد فاکتورهای آزمون زیاد باشد نیاز به کنترل حالات انتخابی داشته و بر اساس راهکارهای منطقی باید به بهترین نتیجه در مورد تحقیق دست یافت……

برای مشاوره طراحی و اجرای پروژه های DOE خود با استفاده از نرم افزار MiniTAB با ما تماس بگیرید

تماس با ما

طراحی آزمایشات​ و تکنیک DOE محدود به محیطهای صنعتی و تولیدی نمی‌شود. در تمام فرآیندها و سیستم‌ها می‌توان از DOE بهره گرفت و کیفیت خروجـی را افزایش داد. در سیستم‌های اجتماعی که فرآیندها انسان هستند، در کشاورزی که فرآیندها گیاهان هستند، درسیستم‌های اقتصادی که فرآیندها مبادلاتی هستند و … می‌توان از DOE برای بهبود آنچه از این سیستم ها نیاز داریم، استفاده کرد.

متغیرهایی که توسط DOE تحت کنترل آماری قرار می گیرند دو دسته هستند، (متغیرهای قابل کنترل- نظیر دما- فشار- زمان- درصد خلوص و …) و (متغیرهای غیر قابل کنترل- نظیر تغییر شیفت اپراتور- ارتعاش موتور بر اثر بالا رفتن سرعت- تغییر دمای محیط در حین اجرای یک عملیات- تغییر مواد اولیه در زمان ورود به کارگاه و …)

ساده ترین هدف اجرای DOE که خود  مساله بزرگی است بهره گیری از حداقل منابع و حداقل زمان برای رسیدن به بیشترین دستاورد در بهینه سازی و افزایش راندمان و بازدهی فرآیند‌ها با مدل سازی منطقی است.

در یک نگاه می توان طراحی آزمایشات در را در عبارات زیر خلاصه کرد:

طرحهای عاملی کامل و کسری (با استفاده از مینی تب)، تصادفی سازی، بلوک بندی ، تجزیه و تحلیل کارآمد و نمایش و تفسیر مفصل نتابج با نرم افزار مینی تب در راستای  بهبود فرآیند،کاهش تغییر پذیری فرآیند و تسریع پروژه های تحقیق و توسعه

 

برای مشاوره طراحی و اجرای پروژه های طراحی آزمایشات با استفاده از نرم افزار MiniTAB با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

 

آواتار کاربر

درباره حمیدرضا رحیمی

عضو حقیقی انجمن مشاوران مدیریت ایران IMCA.ir دارای پروانه گرید يك نظارت تاسيسات ساختماني از سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي- طراحی و نظارت و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان ها و كارخانجات مشاور طرح های صنعتي در استان خراسان رضوي مشاور فن بازار ملی ايران در انتقال نیازهای فناوري ايران- كره قریب به دو دهه تجربه در استقرار انواع سيستمهاي مديريت كیفيت و اجرای پروژه های بررسی و بهره وری منابع اعم از منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزات، آموزش مدیریت و تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی بانک پسند عارضه یابی- تحلیل سیستمهای اقتصادی مدرس و مجري طرح ها و دوره هاي فنون آماري پيشرفته SPC-MSA-DOE با استفاده از نرم افزارهاي MiniTAB و SPSS مدير كنترل كيفيت استاندارد در زمينه تجهيزات توانبخشي و پزشكي مهندس مکانیک- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک)
این نوشته در آموزش, آموزش SPC, فروشگاه, کاربرد نرم افزار miniTab, مشاوره, مشاوره DOE, مشاوره MSA, مشاوره SPC, مشاوره فنون آماري در مشهد, نرم افزار ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.