مشاوره مهندسی ارزش در مشهد

مدیران موفق پروژه با استفاده از مهارت های مهندسی ارزش، نگرانی های ناشی از محقق نشدن بودجه در پروژه ها را کاهش داده و با انتخاب کوتاهترین راه، کیفیت مطلوب را برای کسب نتیجه و موفقیت در پروژه ها پیش بینی می کنند.

تماس با ما

سفارش مشاوره مهندسی ارزش

برای هماهنگی مشاوره کافیست گزینه هماهنگی تلفنی خرید را انتخاب و نام و شماره تماس خود را در قسمت  (نام) در فرم خرید وارد نمایید تا کارشناس مربوطه با شما تماس بگیرد.

یک شمای کلی از مهندسی ارزش در شکل زیر آمده است:

هست

نیست

یک برنامه کار رسمی جهت حذف هزینه های غیر ضروری

فرایند ارزان سازی یا تطبیق هزینه بودجه

رویکرد تیمی چند رشته ای

جلسه مساله یابی و نقد طرح مشاور

بر مبنای هزینه دوره عمر

ابزار کنترل کیفیت

تکنیک مدیریتی پذیرفته شده و اثبات شده

الزام در تمام پروژه ها و در تمام زمان ها

فرصتی برای به روز سازی و بهبود طرح

فرایند بازنگری طرح
ابزار اعمال تغییرات مورد نظر کارفرما

گفته می شود که مهندسی ارزش نگرشی خلاق به منظور بهینه سازی هزینه های چرخه عمر، صرفه جویی در زمان، افزایش سود، بهبود کیفیت، افزایش سهم بازار، حل مشکلات و استفاده بهینه از منابع می باشد.

همچنین از قول انجمن مهندسی ارزش آمریکا نقل شده است که مهندسی ارزش روشی سیستماتیک با تکنیکهای مشخص است که کارکرد محصول یا خدمات را شناسایی و برای آن کارکرد ، ارزش مالی ایجاد می کند ؛ به نحوی که آن کارکرد در کمترین هزینه با حفظ قابلیت اطمینان و کیفیت مورد نظر انجام گیرد ؛ به بیان دیگر می توان گفت که مهندسی ارزش یک کوشش سازمان یافته برای تحلیل عملکرد سیستمها ، تجهیزات ، خدمات و موسسات به منظور نیل به عملکرد واقعی با کمترین هزینه در طول عمر پروژه است که سازگار با کیفیت و ایمنی مورد نظر باشد . مهندسی ارزش یک روش بسیار مهم برای مصرف بهینه بودجه تخصیص داده شده است.

واژه های کلیدی در مهندسی ارزش:

ارزش  (Value):

اصطلاح ارزش کاربردهای متفاتی دارد و ممکن است با قیمت ریالی و یا هزینه مورد سوء تعبیر قرار گیرد . اگر یک محصول نیازهای کامل یک خریدار در ارتباط با آن محصول را برآورده نکند ارزش آن محصول متناسب با قیمت آن نیست . ارزش یک محصول از دیدگاه فروشنده و خریدار متفاوت است و حتی ممکن است استفاده کننده های مختلف بین مفهوم آن اختلاف نظر داشته باشند ؛ به عنوان مثال ارزش یک پیچ گوشتی از دید مکانیسین با خانم خانه دار متفاوت است . به طور معمول هنگام بحث از ارزش هفت سطح متفاوت از ارزش وجود دارد :

۱- فاقدارزش (سطح صفر) ۲- ارزش اقتصادی ۳ – ارزش اخلاقی ۴ – ارزش اجتماعی ۵ – ارزش مذهبی ۶ – ارزش قضائی ۷ – ارزش زیبایی شناختی .

مهندسی ارزش معمولا مرتبط با ارزش اقتصادی است که این چنین تعریف میشود :

کمترین هزینه برای فراهم کردن وظیفه یا سرویس موردنیاز در زمان و مکان مطلوب و با کیفیت مورد نظر ؛ در ساده ترین شکل ارزش برابر است با بها تقسیم بر هزینه .

بها (Worth):

در فرهنگ لغت دهخدا ، بها به عنوان قیمت هر چیز تعریف می شود (چو یاقوت باید سخن بی زیان…. سبک سنگ لیکن بهایش گران) و می توان گفت که: بها ارزشِ چیزی است که با کیفیت و یا اعتباری که همراه خود دارد اندازه گیری می شود ؛ به بیان دیگر کمترین هزینه ای که به وسیله آن عملکرد اساسی یک جزء کاری قابل دسترسی است . بها متفاوت با هزینه (به عنوان کمیتی در واحد زمان) است ؛ آنالیز ارزش با شناسایی کارکرد محصول-خدمات و اندازه گیری قابل قبول بودن کارکرد آن برای استفاده کننده ادامه می یابد . این عمل میتواند با جمع آوری داده های آماری و اعتبارسنجی آن با پاسخگویی به سوالهای زیر از دید مصرف کننده حاصل گردد :

هزینه دستیابی به این کارکرد با طراحی فعلی چه میزان است ؟

به نظر شما با توجه به عملکرد این کارکرد ، هزینه آن باید به چه میزان باشد؟

هزینه دستیابی به این کارکرد ، اگر مورد جایگزین وجود داشته باشد چه مقدار است ؟

هزینه (Cost):

 هزینه نیازمند تعیین دقیق است و عبارت از مجموع نیروی انسانی ، مواد ، نگهداری و هزینه های غیر مستقیم موردنیاز برای تولید یک محصول و نگهداری آن در طول عمر محصول است . به عبارت دیگر ، هزینه برای طول عمر یک محصول یا خدمات مدنظر است .

مراحل توسعه ی پروژه:

۱- فرموله کردن مفاهیم (مشخص کردن عملکرد)

۲- مرحله طراحی اولیه

۳- مرحله طراحی نهائی

۴- مرحله ساخت

۵- مرحله عملیات

حال به تشریح هر یک از این مراحل خواهیم پرداخت :

۱- مرحله فرموله کردن مفاهیم : هدف از فاز فرموله کردن مفهومی تبدیل نیازمندیهای کلی) عمومی) به مشخصات عملکردی است . در بیشتر موارد هنوز تصویر کاملی از پروژه نهایی شناخته نشده است ، بدین مفهوم که تصمیمات هنوز در شرایط نامشخص هستند . تلاش مهندسی ارزش در این فاز در جهت تهیه ورودی برای نیل به کارکردها به نحوی است که در کمترین هزینه انجام یابد .

۲- فاز طراحی اولیه : در خلال این فاز ، مفاهیم تعریف و مشخصات طراحی شروع شده اند . اطلاعات جزئی و کافی برای بیان همه چیزهای کمی و هزینه ها در جهت برنامه ها ارائه شده است . حال زمان مناسبی برای پرسش از خصوصیات عملکرد و اصلاح آنها در صورت لزوم میباشد . یک مطالعه مهندسی ارزش که نیازمند آنالیز ، خصوصیات فنی و طراحی وظایف است می تواند برای گزینه های جایگزین مشخص و پیشنهاد برای بهبود ارزش باشد .

۳- فاز طراحی نهائی : در ضمن این فاز ، جزئیات مشخصات طراحی فرموله و برنامه ریزی ها انجام شدهاند . تلاش مهندسی ارزش در این فاز معمولا محدود به حذف جزئیات مرتبط با محدودیتهای غیرضروری و زائد است . معمولا طراحی مجدد در این مرحله نمیتواند به صورت موثر و اقتصادی انجام گیرد مگر آنکه پتانسیل صرفه جویی طول عمر محصول به اندازه کافی برای تعدیل هزینه های بزرگ باشد .

۴- مرحله ساخت : در ضمن فاز ساخت ، مهندسی ارزش برای بازبینی مشخصات و نیازمندیهای قراردادی و سفارش در تغییرات بکار میرود . زمانیکه تغییر در سفارشات تمایل به افزایش هزینه های قرارداد دارد آنگاه بایستی آنالیز ارزش را برای تسهیل در پیدا کردن راهحلهای با هزینه کمتر و جلوگیری از افزایش عملکرد غیرضروری اعمال کرد.

۵- مرحله عملیاتی و نگهداری : مطالعه مهندسی ارزش در این فاز به عنوان فرصتی برای ایجاد تغییر پیشنهاد میشود که در مراحل قبل مقدور نبودند (شاید ناشی از کمبود زمان و یا دیگر محدودیتها باشد.) نتایج مطالعه مهندسی ارزش در این فاز صرفه جویی هزینه با توسعه طول عمر آن از طریق استفاده از مواد جدید ، فرایند و یا طراحی ، کاهش هزینه تعمیرات ، صرفه جویی در انرژی و دیگر هزینه های عملیاتی است .

اجرای مهندسی ارزش برای یافتن پاسخ به این سوال است که چه راه حل دیگری کارکرد موردنظر ، فرایند ، محصول و یا اجرای آن را با هزینه کمتری محقق میسازد . بنابراین ، هرچه از زمان عمر پروژه بگذرد پتانسیل کاهش هزینه کم میشود و در نهایت میتوان چنین گفت که تیم طراحی بیشترین اثر را روی صرفه جویی هزینه دارد.

سفارش مشاوره مهندسی ارزش

برای هماهنگی مشاوره کافیست گزینه هماهنگی تلفنی خرید را انتخاب و نام و شماره تماس خود را در قسمت  (نام) در فرم خرید وارد نمایید تا کارشناس مربوطه با شما تماس بگیرد.

آواتار کاربر

درباره حمیدرضا رحیمی

عضو حقیقی انجمن مشاوران مدیریت ایران IMCA.ir دارای پروانه گرید يك نظارت تاسيسات ساختماني از سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي- طراحی و نظارت و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان ها و كارخانجات مشاور طرح های صنعتي در استان خراسان رضوي مشاور فن بازار ملی ايران در انتقال نیازهای فناوري ايران- كره قریب به دو دهه تجربه در استقرار انواع سيستمهاي مديريت كیفيت و اجرای پروژه های بررسی و بهره وری منابع اعم از منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزات، آموزش مدیریت و تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی بانک پسند عارضه یابی- تحلیل سیستمهای اقتصادی مدرس و مجري طرح ها و دوره هاي فنون آماري پيشرفته SPC-MSA-DOE با استفاده از نرم افزارهاي MiniTAB و SPSS مدير كنترل كيفيت استاندارد در زمينه تجهيزات توانبخشي و پزشكي مهندس مکانیک- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک)
این نوشته در آموزش, فروشگاه, مشاوره مديريت مشهد, مشاوره منابع انساني در مشهد, مشاوره مهندسي ارزش در مشهد ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.