سرگرمی ها و دانستنیهای علمی و مهندسی (۲)

مطالعه این مطلب به مدیران فنی در حوزه ی انتخاب و راه اندازی ماشین آلات و نیز مدیران نگهداری و تعمیرات (نت) برای برنامه ریزی آینده توصیه می شود.

تروتکنولوژی(امور مدیریت فنی/یا فناوری مراقبتی):  terotechnology

واژه تروتکنولوژی (terotechnology) از ترکیب کلمه یونانی terin به معنای نگهبانی یا حفاظت و کلمه technology به معنای «دانش فنی» یا «فن» بوجود آمده و بنابراین ترجمه موردی آن «دانش حفاظت فنی» یا به طور خلاصه «حفاظت فنی» می شود.

اما در سالهای اخیر به دلیل تحولات محیطی گسترده، تنوع تولید و تنوع نیازهای مشتریان، دیگر صرف توجه به تکنولوژی تولید و ظرفیت تولید برای ماندن در شرایط رقابتی کافی نیست. بلکه عوامل با اهمیت دیگری لازم است همگام و سازگار با عوامل تولیدی مورد توجه قرار گیرند. این عوامل در پاسخ به دو سوال زیر قابل تعریف هستند:

بعبارتی تروتکنولوژی ترکیبی از فعالیتهای مدیریتی، مالی، مهندسی و سایر اموری است که در راستای هزینه های تأمین یک سیکل عمر اقتصادی بر روی دارایی های فیزیکی اعمال می شود.

—تروتکنولوژی، مشخصات فنی و طراحی کارخانه، ماشین آلات و ساختارهای فیزیکی را از نظر قابلیت اطمینان (Reliability) و تعمیر پذیری (Maintainability) و نیز در دوران نصب و راه اندازی و بهره برداری از آنها، مسائل نت و بهسازی را زیر نظر داشته و تا لحظه جایگزینی(لحظه پایان کار سیستم) ادامه می دهد.

لازم به ذکر است که به فعالیت هایی که مربوط به دوران استفاده از ماشین است در فرهنگ صنعتی کشور ما «نگهداری و تعمیرات» گفته می شود. اما در واقع تروتکنولوژی مفهومی فراتر از نگهداری و تعمیرات است چرا که دامنه امور مدیریت فنی (تروتکنولوژی) و در نحوه تفکری که در این نظریه وجود دارد بر خلاف نگهداری و تعمیرات، تنها توجه به مسائل فنی و عملیات تعمیر بعد از خرابی کافی نخواهد بود، بلکه مجموعه فعالیت های لازم شامل امور طرح و برنامه ریزی، تخصیص منابع، تدوین سیاست­ها و روش­های عملیاتی و برنامه ها و روشهای تدوین شده با هدف افزایش کارایی و بازدهی سرمایه را نیز دربر می گیرد. به عبارت دیگر تروتکنولوژی از لحظه ای که تفکر ایجاد سیستم و تولید محصول مطرح می شود شروع شده و تا زمانی که محصول از رده خارج می شود، ادامه می یابد.

آواتار کاربر

درباره حمیدرضا رحیمی

عضو حقیقی انجمن مشاوران مدیریت ایران IMCA.ir دارای پروانه گرید يك نظارت تاسيسات ساختماني از سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي- طراحی و نظارت و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان ها و كارخانجات مشاور طرح های صنعتي در استان خراسان رضوي مشاور فن بازار ملی ايران در انتقال نیازهای فناوري ايران- كره قریب به دو دهه تجربه در استقرار انواع سيستمهاي مديريت كیفيت و اجرای پروژه های بررسی و بهره وری منابع اعم از منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزات، آموزش مدیریت و تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی بانک پسند عارضه یابی- تحلیل سیستمهای اقتصادی مدرس و مجري طرح ها و دوره هاي فنون آماري پيشرفته SPC-MSA-DOE با استفاده از نرم افزارهاي MiniTAB و SPSS مدير كنترل كيفيت استاندارد در زمينه تجهيزات توانبخشي و پزشكي مهندس مکانیک- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک)
این نوشته در آموزش, اقتصادی, تاسیسات, خدمات فنی مشهد, عارضه یابی, فروشگاه, محاسبه قیمت تمام شده, مدیریت, مدیریت پروژه, مشاوره تاسیسات مشهد, مقاله, نگهداری و تعمیرات ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.